KumKumMusic, a través de la seva marca Black Audio, realitza la sonorització i il·luminació de centenars d’esdeveniments d’arreu de Catalunya.
Avui us portem els seus consells per ORGANITZAR UN CONCERT I NO MORIR EN L’INTENT.

PRIMERS ASPECTES A TENIR EN COMPTE
DATA, HORA I LLOC DE L’ESDEVENIMENT
El primer pas per organitzar un concert i demanar correctament un pressupost de so i llums per a la seva realització, es saber ON I QUAN serà:
L’ubicació, orografía i dimensions de l’espai determinaran les dimensions de l’acte, així com els equips que s’utilitzaran.
Cal especificar si es un espai tancat o a l’aire lliure.
Les dimensions de l’escenari (i l’alçada) i si aquest estarà cobert o no.
Cal especificar l’hora i la durada de l’esdeveniment. Esdeveniment de dia, tarda-nit, nit…
Cal especificar si es un espai tancat o a l’aire lliure.
Les dimensions de l’escenari (i l’alçada) i si aquest estarà cobert o no.
Cal especificar l’hora i la durada de l’esdeveniment. Esdeveniment de dia, tarda-nit, nit…

PRETENSIONS / CARACTERÍSTIQUES DE L’ESPECTACLE
No és el mateix sonoritzar a un grup local de joves que comencen, que a una banda amb 10 anys d’experiència i que atraurà molta més gent, i que te un RIDER* que cal respectar.
Si a l’hora de demanar el pressupost donem aquesta informació, l’empresa de so i llums podrà dimensionar correctament la gamma dels equips, i afinar el pressupost.
Si a l’hora de demanar el pressupost donem aquesta informació, l’empresa de so i llums podrà dimensionar correctament la gamma dels equips, i afinar el pressupost.
QUANTA GENT HAURÀ DE PÚBLIC
És impossible saber el nombre exacte però podem aproximar-nos bastant en funció de l’experiència d’esdeveniments similars passats o les dimensions del lloc.
També és important, indicar si el públic estarà assegut o depeu.
També és important, indicar si el públic estarà assegut o depeu.
Un equip que cobreix 200 persones també cobreix 250, i un equip que cobreix 2000 persones tambien cobreix 2500, sempre existeix aquest marge, però cal donar unes dades aproximades.

TIPUS D’EQUIPS
Line Array vs Equips convencionals.
El Line Array s’ha possat de moda els últims anys, es tracta d’equips formats per moltes caixes penjades una a sota de l’altre. Permeten diverses orientacions per arribar amb el so a més distància.
A partir de 500 persones és necessari plantejar-se muntar aquest tipus de sistemes, però per menys aforament, és important valorar la opció dels equips convencionals, que son molt més ràpids de muntar, molt eficients en so i molt més econòmics
A partir de 500 persones és necessari plantejar-se muntar aquest tipus de sistemes, però per menys aforament, és important valorar la opció dels equips convencionals, que son molt més ràpids de muntar, molt eficients en so i molt més econòmics

RIDERS, PROVES I HOSPITALITAT
En un rider l’artista explica tot el que necessita a nivell tècnic: quants músics són, quants instruments porten, la microfonia necessària, monitors d’escenari, durada de l’espectacle… tota informació és benvinguda.
Donar-li als tècnics un rider de l’artista és com donar-li un plànol a un constructor de cases, o sigui, molt necessari.
A l’hora d’organitzar els horaris: Si toquen 3 grups, el normal és que les proves es facin en l’ordre invers, d’aquesta manera l’últim grup que prova és el primer a actuar, amb l’avantatge que quan acaben de provar ja es deixa tot muntat per a la seva immediata actuació.
Així mateix, el primer grup a provar és l’últim a actuar. Si vénen de molt lluny cal mimar-los una mica, ja que seràn moltes hores! cal adequar un bon camerino, un hotel o un guia turístic que els porti a conèixer el lloc, per exemple.
Així mateix, el primer grup a provar és l’últim a actuar. Si vénen de molt lluny cal mimar-los una mica, ja que seràn moltes hores! cal adequar un bon camerino, un hotel o un guia turístic que els porti a conèixer el lloc, per exemple.
EL RIDER TÉCNIC
Documentació per a la planificació d’un concert, que un artista o manager lliuren al promotor o sala d’un concert perquè coneguin totes les necessitats de l’artista i puguin preparar el show correctament. Sol estar format per un mapa d’escenari, llista de canals i necessitats tècniques, i necessitats de backline en cas de que fossin necessàries. EL RIDER HA D’ICLOURE UN TELÈFON DE CONTACTE
Aspecte d’un RIDER TÈCNIC facilitat per: www.musicotec.com



ESCALETA I REGIDURIA
A l’escaleta o timming reflexarem TOTES les activitats que shan de dur a terme des de l’inici del muntatge fins al desmuntatge.
Quanta major precissió, menys imprevistos hi haurà.
A quina hora s’inicia el muntatge: Arribada de l’escenari, arribada de l’empresa de so, descans per dinar, arribada del primer grup de la prova… el segón… descans per sopar i així fins que comença el concert, on reflexarem també el temps de canvi d’escenari.
Cal fer un cop d’ull als riders per valorar la seva complexitat de muntatge-desmuntatge. Un canvi d’escenari d’un trio de rock es fa en 10 minuts però un canvi d’escenari d’una banda de 10 musics, amb diverses tarimes, secció de vents, set de percussió, teclistes, coristes, canviar tota la microfonía, etc… pot durar 30 minuts.
Quanta major precissió, menys imprevistos hi haurà.
A quina hora s’inicia el muntatge: Arribada de l’escenari, arribada de l’empresa de so, descans per dinar, arribada del primer grup de la prova… el segón… descans per sopar i així fins que comença el concert, on reflexarem també el temps de canvi d’escenari.
Cal fer un cop d’ull als riders per valorar la seva complexitat de muntatge-desmuntatge. Un canvi d’escenari d’un trio de rock es fa en 10 minuts però un canvi d’escenari d’una banda de 10 musics, amb diverses tarimes, secció de vents, set de percussió, teclistes, coristes, canviar tota la microfonía, etc… pot durar 30 minuts.
El REGIDOR, serà l’encarregat de vetllar pels compliments d’aquets temps i acabar a l’hora acordada l’espectacle
AQUEST RESUM, T’AJUDARÀ A SER SÚPER EFICIENT A L’HORA DE DEMANAR UN PRESSUPOST DE SO & LLUM
– DATA de l’ESDEVENIMENT
– HORA D’ACTUACIÓ I TIPUS D’ACTUACIÓ
– LLOC
– AFORAMENT QUE S’ESPERA APROX, I SI ESTARAN DEMPEUS O ASSEGUTS.
– MESURES DE L’ESCENARI
Altres aspectes, que ens haurem d’anar plantejant….
-TIPUS DE CONNEXIÓ ELÈCTRICA I DISTÀNCIA DE LA MATEIXA (hi haurà un electricista de guàrdia)
-FACILITAT D’ACCÉS DE VEHICLES A l’ESCENARI (hi ha alguna limitació?)
-PERSONA DE CONTACTE (mob) I RESPONSABLE PER PART DE L’ORGANITZACIÓ
-REGIDOR D’ESCENARI QUE COORDINI HORARIS I ARTISTES.
-SI HI HA UN CAMERINO O LLOC PER CANVIAR-SE, DESCANSAR?
-VIGILÀNCIA DELS EQUIPS
-TANQUES A LES ZONES DE TREBALL, PER IMPEDIR L’ACCÉS DE DESCONEGUTS, PER EVITAR ROBATORIS I ACCIDENTS.
I EL MÉS IMPORTANT…. per a que tot funcioni bé, i tot el personal tant tècnic com artístic es senti còmode… CAL TENIR EN COMPTE ALGUN DETALL, COM PROVEIR D’AIGUA FRESCA, ALGUN ENTREPÀ, CONTEMPLAR ELS TEMPS DE DESCANS… un bolo son moltes hores! I entre tots podem fer-ho fàcil!
